revenire la pagina anterioară...

25308    27    0

Mic atelier de tamplarie

[19/12/2014]

A.  Afacere: Atelier rural de tamplărie

B.  Investitie estimativa: minim 96.750 RON (aprox. 21.500 EURO)

C.  Concept
Lemnul, pamantul si piatra au fost in mod traditional materialele de constructie in toate zonele rurale. Incă ne mai amintim de casele din barne asezate orizontal (de obicei, din brad sau stejar, stejarul fiind folosit la elementele care alcătuiau structura de rezistentă).
Un atelier de tamplarie este absolut necesar in orice sat sau comună din Romania. In ziua de azi este destul de greu de imaginat o localitate din mediul rural in care lemnul să nu fie prezent. Intr-o casă sau intr-o fermă de la tară lemnul este foarte des intalnit la realizarea constructiei propriu-zise, iar dacă constructia nu este din lemn aproape sigur vom intalni lemnul in acoperisul constructiei, in usi si ferestre, in prispa sau cerdacul casei, in gardul casei precum si in diversele anexe gospodăresti. Mai departe, este usor de observat că marea majoritate a mobilierului dintr-o gospodărie este din lemn.
Totodată lemnul este folosit si la realizarea unor constructii de interes economic si public din mediul rural. Lemnul este frecvent intalnit in constructiile comerciale, agricole, institutionale.
Si fiindcă lemnul este atat de des intalnit in mediul rural, in mod evident trebuie să existe si firme care să se ocupe de prelucrarea lemnului si punerea sa in valoare.
Este foarte adevărat că in mod frecvent fermierii din mediul rural isi fac singuri micile constructii din lemn, dar nu trebuie să uităm că destul de des este nevoie de un atelier, dotat cu echipamente profesionale, pentru a realiza semifabricate, produse sau constructii pe care un fermier nu le poate realiza cu echipamentele pe care in mod obisnuit le are in fermă.

D.  Prezentare afacere
In primul rand dorim să subliniem faptul că prezenta fisă de afacere se refera la un mic atelier de tamplărie si nu este indicată celor care doresc să deschida o sectie de prelucrare a lemnului.
Infiintarea unui mic atelier de tamplărie presupune existenta unor spatii adecvate, a unor echipamente si scule specifice, a unor mijloace de transport si existenta cunostintelor tehnice necesare desfăsurării unei astfel de activităti.

In ceea ce priveste spatiile necesare, in primul rand este necesar un spatiu de productie propriu-zis, apoi a un spatiu pentru depozitarea materiilor prime, a unuia pentru depozitarea semifabricatelor si a produselor finite si a unui spatiu de prezentare si vanzare / relatii cu clientii. Cand afacerea este foarte mică unele din spatiile enumerate pot fi comasate, dar pe măsură ce afacerea se dezvoltă recomandăm cearea unor spatii distincte pentru fiecare faza, conform celor prezentate anterior (de exemplu, pe măsură ce afacerea se dezvoltă trebuie create spatii suplimentare pentru cabina de vopsire, pentru uscarea lemnului, pentru depozitarea semifabricatelor uscate, etc.).
In mod evident spatiile trebuie să fie racordate la reteaua de curent electric, la un sistem de alimentare cu apă si la unul de canalizare. Foarte important este si sistemul de incălzire, deoarece in cazul produselor de tamplărie este important controlul umiditătii si al temperaturii in acelasi timp: este necesară asigurarea unor temperaturi controlate in spatiile de depozitare a materiilor prime, in spatiile de productie propriu-zise si in spatiile de depozitare a semifabricatelor si produselor finite.
In ceea ce priveste echipamentele, utilajele, sculele si dispozitivele folosite in activitatea de productie putem afirma că in acest domeniu există o varietate extrem de mare de echipamente si unelte.
Referitor la achizitionarea de echipamentele industriale si utilajele (noi), vă recomandăm să le achizitionati pe cele care au preturi mai mari. De obicei cele ieftine au o fiabilitate scăzută si după 1-2 ani de folosire produc un număr foarte mare de rebuturi.
In ceea ce priveste sculele de mană necesare intr-un mic atelier de tamplărie recomandarea noastră este de a achizitiona echipamente si masinării “profesionale”. ATENTIE: multe dintre firmele de renume din lume produc atat scule si masinării pentru uz casnic cat si altele pentru uz industrial (echipamente profesionale). Intre ele există o mare diferentă de pret dar si o mare diferentă in ceea ce priveste numărul garantat de ore de functionare. In cazul in care cumpărati astfel de echipamente pentru afacerea dvs. vă recomandăm să nu le achizitionati pe cele mai ieftine deoarece se vor defecta după un timp relativ scurt de la data achizitionării.

O atentie deosebită trebuie să o acordati instalatiei de exhaustare. Pentru a obtine avizul de la agentia pentru protectia mediului atelierul trebuie să fie dotat cu o astfel de instalatie.

Legat de echipamentele necesare, mentionam că la ora actuală pe piata există foarte multe echipamente si utilaje second-hand, de bună calitate care pot fi achizitionate la preturi rezonabile.

Mijloace de transport: pentru buna desfasurare a unei astfel de afaceri este recomandat ca firma să detină minimum un mijloc de transport. In cazul in care intreprinzatorul dispune de putini bani la pornire poate achizitiona o “dacie papuc” second hand. Totusi, in varianta minimală noi recomandăm achzitionarea unei autoutilitare de 3,5 to.

Produsele realizate
Un mic atelier de tamplărie poate realiza o gamă extrem de variată de produse: usi, ferestre, scări interioare, scări exterioare, lambriuri, podele, obloane, dusumele, mic mobilier (paturi, noptiere, dulapuri, sifoniere, etajere, birouri, mese, scauna), terase din lemn, balcoane, foisoare, căsute de lemn pentru gradină, mobilier gradină, porti, garduri, jucării din lemn, ambalaje din lemn sau diverse semifabricate din lemn (frize, lanti, balustri, etc.). Produsele pot fi realizate din stejar, brad, fag, cires, nuc sau chiar si din lemn de esenta exotică.
Practic cei care demarează o afacere in acest domeniu au sanse crescute de a-si “vinde marfa” tocmai datorită acestei varietati de produse ce pot fi realizate si multitudinii de locuri in care aceste produse sunt necesare.

Aspecte cheie
Este nevoie de cunostinte minimale in domeniul proiectării. Multe din comenzile primite presupun realizarea unor produse cu dimensiuni exacte.

Cheia succesului
Intr-o astfel de afacere calitatea si seriozitatea sunt elemente de bază pentru a avea succes. Clientii vor fi multumiti dacă produsul pe care l-au comandat corespunde cerintelor si dacă acesta este livrat la timp. In mod sigur un client care va achizitiona o mobilă ale cărei usi nu se inchid bine sau va achizitiona o usă in care peste 6 luni apar crăpături deoarece lemnul folosit nu era bine uscat nu va mai lansa o a doua comandă. La fel va proceda si un client care “este purtat cu vorba” timp de 30 de zile de la data initială stabilită pentru a i se va monta poarta.
Fiti seriosi si acordati o atentie deosebită calitătii produselor si termenului de livrare! In plus, in cazul mobilierului sau al usilor acordati o atentie deosebită designului !

E. Piata

Potentialii clienti
-  persoanele fizice care detin proprietăti in mediul rural
-  proprietari de exploatatii agricole, microferme de animale, livezi (fermieri)
-  asociatii agricole
-  firme ce isi desfăsoară activitatea in mediul rural
-  institutii publice
-  en-grosisti si comercianti en-detail (in cazul productiei de serie mică)

Concurenta
-   firme cu profil similar

F. Materii prime si Furnizori

Potentialii furnizori
- producători / distribuitori de cherestea si furnir
- producători / distribuitori de semifabricate din lemn
- producători de geamuri
- producători / distribuitori de feronerie / accesorii
- distribuitori de vopsele si lacuri
- distribuitori de piese de schimb
- depozite cu materiale de constructii

Principalele materii prime, materiale auxiliare si materiale consumabile ce trebuie achizitionate:
- busteni, cherestea, semifabricate din lemn (inclusive profile)
- furnir estetic, furnir tehnic, panouri din lemn, placaj
- PAL si MDF
- vopsele si grunduri
- suruburi, saibe, diverse accesorii
- materiale abrazive

G. Personal (De cati angajati am nevoie?)
La demararea afacerii este recomandat să existe minim 2 persoane care să lucreze in atelier.
Ulterior, in functie de evolutia vanzărilor, numărul de angajati poate fi crescut si diversificat (personal productive, personal de vanzare si personal administrativ).

H. Cerinte legale (Forma juridica, Cod CAEN, Autorizatii functionare)     

Forma juridica
 a. Societate cu răspundere limitată: SRL
 b. Intreprindere individuală: II
 c. Intreprindere familială: IF
 d. Persoana fizică autorizată: PFA
 e. Alte forme juridice: (SNC, SCA, SCSA)

Coduri CAEN
Grupa - 161 Tăierea si rindeluirea lemnului
  1610 Tăierea si rindeluirea lemnului
Grupa - 162 Fabricarea produselor din lemn, plută, paie si din alte materiale vegetale
  1621 Fabricarea de furnire si a panourilor din lemn
  1623 Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplărie, pentru constructii
  1624 Fabricarea ambalajelor din lemn
Grupa - 310 Fabricarea de mobilă
  3101 Fabricarea de mobilă pentru birouri si magazine
  3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării
  3103 Fabricarea de saltele si somiere
  3109 Fabricarea de mobilă n.c.a.
Grupa - 324 Fabricarea jocurilor si jucariilor
  3240 Fabricarea jocurilor si jucariilor
Grupa - 329 Alte activităti industriale
  3291 Fabricarea măturilor si periilor
  3299 Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.

Autorizatii
Autorizatie de functionare eliberata de Primaria localitatii in care se desfasoara activitatea, Autorizatie de mediu, Autorizare din punct de vedere al protectiei muncii, Autorizatie PSI.
Chiar dacă codurile CAEN mentionate mai sus apar in Actul Constitutiv va trebui să obtineti de la Oficiul Registrului Comertului un Certificat Constatator cu activitătile pe care le veti desfăsura.

 

I. Spatii, echipamente, dotari

Spatiul necesar demararii afacerii
- spatiu de productie – minim 50 mp
- spatiu depozitare materii prime si produse finite – minim 25 mp
- spatiu de prezentare/relatii cu clientii – minim 15 mp
Recomandarea noastră este pentru un spatiu cu o suprafată de minim 100 mp.

Amplasament spatiu
Atelierul trebuie amplasat intr-o zonă pe cat posibil vizibilă, cunoscută de marea majoritate a locuitorilor din comunitatea respectivă, dar care nu se afla in imediata vecinătate a unor spatii locuite. In cazul in care zgomotul produs de atelierul de tamplarie ii deranjează pe locuitorii din imobilele apropiate Agentia pentru protectia mediului poate retrage autorizatia de functionare.
Foarte important este accesul la acest atelier: tinand cont de faptul că unele dintre produsele realizate se transporta de cumpăratori cu dube, camioane, tractoare cu remorci, cărute, recomadăm alegerea unui spatiu in apropierea căruia pot parca cu usurintă mijloacele de transport grele.

Echipamente/dotari necesare
- instalatie de exhaustare
- echipamente de birotică: casă de marcat, computer, imprimantă, telefon
- mijloc de transport marfă (recomandat la pornire: 3,5 to)
- circular cu masă pentru tamplărie / fierastrău
- masină de indreptat
- masină de frezat
- masină de rindeluit
- masină universala de tamplărie “MUT” *(poate inlocui circularul si masinile de indreptat, frezat si rindeluit)
- masă slefuit
- masină de găurit
- masini “de mană” (găurit, polizat, taiat)
- compresor
- pistol de pulverizare
- umidometru
- S.D.V.-uri.

Echipamente optionale in faza de demarare a afacerii
- presa hidraulică de incleiat in unghi drept (usi, geamuri)*
- circular pentru tăiat in unghi*
- presă pentru lipit furnir (hidraulică sau manuală)*
- masină automată de rindeluit si profilat pe 4 fete*
- circular cu masă pentru tamplărie*
- masină de indreptat si rindeluit*
- cabină de vopsire (cu perdea de apă sau cu filtre)*

 

J. Investitie necesara pornirii afacerii

a. Varianta in care firma functionează intr-un spatiu inchiriat si se achizitionează echipamente second hand:
- exhaustare locală : 2 x 300 EURO = 600 EURO
- masină universală de tamplărie (MUT): 3.600 EURO
- fierastrău panglică: 500 EURO
- masă slefuit: 1.000 EURO
- masini “de mană” (găurit, polizat, tăiat): 600 EURO
- compresor: 500 EURO
- pistol de pulverizare: 300 EURO
- S.D.V.-uri: 500 EURO
- umidometru: 400 EURO
Subtotal echipamente : 8.000 EURO

In plus, fată de echipamentele second-hand prezentate anterior mai trebuie adăugate următoarele costuri pentru demararea afacerii:
- mijloc de transport (second-hand): 9.000 EURO
- echipamente birotică/mobilier: 600 EURO
- materii prime: 3.000 EURO
- acoperirea chiriilor, utilitătilor si a salariilor pentru prima lună de activitate: 900 EURO

Total varianta “a”: 21.500 EURO

b. Varianta cu echipamente noi si spatiu construit
- spatii: 50.000 EURO
- racorduri utilităti: 10.000 EURO
- echipamente: 35.000 EURO
- mijloc transport: 35.000 EURO
- materii prime: 3.000 EURO
- acoperirea utilitătilor si a salariilor pentru prima lună de activitate: 700 EURO

NOTA: preturile de mai sus sunt orientative. Pe piată există o mare varietate de oferte de echipamente, preturile variind de la un producător la altul.

 

In cazul in care credeti că acestă afacere vi s-ar potrivi pentru a avea sanse de succes trebuie să vă faceti un plan foarte detaliat al afacerii, adaptat conditiilor existente in localitatea in care doriti să demarati afacerea si trebuie să fiti convins că vă veti implica 100% in această afacere !

 

 

© Echipa RuralOnline



Trimite acest articol unui prieten: e-mail: numele dvs: